Ve dnech 20. až 23. dubna 2020 proběhla v žst. Prosenice na Přerovsku pokládka dvou vysokorychlostních výhybek tvaru J60-1:33,5-8000/4000/14000-PHS vyrobených naší společností. Jde o první výhybky tohoto provedení, které budou umístěny v síti Správy železnic, s.o. Výhybky jsou součástí jednoduché kolejové spojky na přerovském zhlaví stanice, přičemž se spojka z původních 157 m nově prodlouží téměř dvojnásobně na 307 m a umožní zvýšení rychlosti pro jízdu do odbočného směru ze 100 až na 160 km/h. Jedna z výhybek je vybavena vícezávěrovým hydraulickým přestavným systémem DTZ 6/3 vyvinutým a vyrobeným naší společností přímo pro aplikaci ve vysokorychlostních výhybkách. Jedná se o první aplikaci tohoto vícezávěrového hydraulického systému v síti Správy železnic, s.o. Druhá výhybka je vybavena mechanickými závěry a přestavníky. Do obou výhybek byla nainstalována také řada snímačů, které pomohou výhybku po dobu pětiletého provozního ověřování sledovat z hlediska parametrů stanovených pro hodnocení dynamické odezvy na projíždějící vozidla. Do posuzování budou zapojena také akademická pracoviště zabývající se problematikou hodnocení vlivu vozidla na chování železničního svršku a spodku. Výsledky budou využity pro další výzkumné projekty zaměřené na návrh nové generace vysokorychlostních výhybek DT.
Video z přepravy a instalace výhybek můžete shlédnout zde.
Odborné články publikované v online médiích týkající se této stavby naleznete na následujícím odkaze:
http://www.railvolution.net/news/first-czech-turnouts-for-160-km-h-to-the-diverging-path
Dne 10.9.2024 proběhla v areálu společnosti DT – Výhybkárna a strojírna, a.s. v Prostějově prezentační akce za účasti ministra dopravy ČR Martina Kupky a generálního ředitele Správy železnic, s.o. Jiřího Svobody. Akce byla zaměřena na představení nejštíhlejší výhybky tvaru J60-1:55,3-15700/7900/28100-PHS určené pro vysokorychlostní tratě umožňující jízdu vozidel rychlostí 350 km/h v přímém směru a 230 km/h do odbočného směru výhybky. Odborné veřejnosti byl představen funkční vzorek výměnové a srdcovkové části této unikátní výhybky vybavený hydraulickým přestavným a závěrovým systémem, který je výstupem vlastního výzkumu a vývoje DT.
Po ukončení interních a následných neprovozních zkoušek bude výhybka připravena pro vložení do trati k provoznímu ověřování. Tímto budeme mít k dispozici ucelenou řadu geometrií výhybek připravených k použití do plánovaných úseků vysokorychlostních tratí.
Ministerstvo dopravy ČR - Média a tiskové zprávy (mdcr.cz)
https://x.com/ACRI_zeleznice/status/1833469891396985221
První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě - Tiskové zprávy - www.spravazeleznic.cz